ср | en
ср | en
Мали Бизнис - Инфлација је прилика за раст

Мали Бизнис - Инфлација је прилика за раст

Шта је инфлација?

Инфлација је континуални раст општег нивоа цена производа и услуга на тржишту. Главна последица инфлације је губитак куповне моћи. У суштини, током инфлације ваш новац губи дотадашњу вредност.

Због чега се јавља инфлација?

Инфлација се јавља као последица неког од следећих узрока:


  1. Пораст цена производње , чије се последице преносе до крајњег купца
  2. Повећана количина новца , тј. појава да је у оптицају више новца него што има добара.
  3. Монетарна политика државе може изазвати инфлацију онда када држава коригује девизни курс, или када спроводи друге економске мере..

Шта инфлација чини малим бизнисима?

Инфлација може бити погубна за мале бизнисе јер их ставља под, понекад, неиздржив притисак . Власници у овим ситуацијама бивају приморани да или подигну цене и ризикују да изгубе део купаца или крену да узимају кредите како би покрили неке трошкове, са циљем да задрже устаљене марже. 


Током пандемије, преко 80% малих предузећа је подигло цене како би опстало, а неки су морали да драстично смање трошкове пословања како би остали ликвидни.


Такође, поред маржи и профита који су угрожени током инфлације, власници се сусрећу и са нестабилним условима за увоз и извоз јер се и таксе и тарифе при преласку границе мењају веома често, као последица државних потеза против инфлације.

Како мала предузећа могу да преживе растућу инфлацију?

Инфлација је спољашња претња малом предузећу. Дакле, ви као власник бизниса не можете да утичете на њен ниво. Оно што можете је да усвојите тактике и стратегије које вам могу бити од помоћи при прилагођавању на растућу инфлацију.

1. Анализирајте структуру трошкова предузећа

Инфлација узрокује повећање текућих и других пословних трошкова, док истовремено смањује профит предузећа. Дакле, како профит не би био угрожен, можете радити на смањењу трошкова . Како бисте сазнали где је могуће уштедети, потребно је да урадите анализу трошкова предузећа.


Кључни корак је да идентификујете варијабилне трошкове производње (трошкови који се мењају у зависности од волумена производње) и јасно их одвојите од фиксних трошкова. На овај начин можете сазнати који трошкови директно утичу на повећање профита, а истовремено сазнајете и где постоји простор за уштеду.


Наравно, битно је да избегнете широку штедњу која може негативно утицати на раст ваше фирме. Није добро да прибегнете отпуштању ефикасних радника, смањењу фонда за унапређење технологије, као и престанак улагања у маркетинг. Ови потези ће уштедети данас, али последице могу бити погубније од ефеката саме инфлације.

2. Аутоматизујте процесе како би подигли продуктивност и ефикасност

Подизање ефективности и продуктивности унутар ваше фирме је још један одличан начин за борбу против инфлације. Време је заправо ваш највреднији ресурс и требало би га на најбољи начин искористити. 


Баш због тога, власници малих предузећа често улажу у софтвере који на себе преузимају многе понављајуће обавезе, као што је управљање садржајем за друштвене мреже, сортирање робе, процеси који се тичу рачуноводства или извештавања итд. 


Овакви софтвери не само да штеде новац , већ вам омогућују да обрађујете већи број клијената или купаца што директно увећава профит и спречава губитке због растуће инфлације.

3. Анализирајте профитну маржу

Профитна маржа је разлика између укупног прихода који остварују продаје и новца који трошите на производњу и пласман производа или услуга. Дакле, иако то можда звучи логично, проверите да ли вам је приход довољно већи од трошкова и да ли та разлика држи вашу фирму ликвидном. 


Инфлација углавном увећава трошкове производње, те се ваша профитна маржа смањује . Како бисте задржали исту маржу неоходно је да или увећате цене својих производа и услуга или умањите трошкове њихове производње.


Многи мали бизниси имају пуно клијената и купаца који су јако осетљиви на промену цена, те због тога власници малих предузећа често остављају исте цене али смањују квантитет. Добро размислите који потез је најисплативији за вас и делујте.

4. Имајте у виду широку слику

Размислите о свим аспектима свог пословања и добро ослушкујте ваше купце. Неопходно је да добро познајете навике својих клијената и муштерија јер ће вас то усмерити на праву страну и помоћи вам да доносите одлуке које су добре за широку слику, тј. раст вашег предузећа у будућности.


Дакле, ако сте већ подигли цене и смањили трошкове, али желите да одете и корак напред у борби против растуће инфлације, размислите и о ширењу својих услуга или креирању нових производа .


Инфлација мења навике купаца , те они преферирају јефтиније ствари, а поготово ствари које су им потребније. Размислите шта бисте додатно могли да понудите постојећим купцима по ценама које су они спремни да плате.

5. Напуните магацин

Ово је још један савет из домена ‘троши да би зарадио’. Дакле, у борби против инфлације нема повлачења већ је битно бити активан и доносити праве одлуке


С обзиром да цене добара стално расту током инфлације, добар потез за вашу фирму би био да купите што више сирових материјала који су вам неопходни за производњу. Ако вам је то превелики издатак, можете се удружити са другим фирмама које користе исте материјале и обавити заједничку куповину на велико.


Овакав потез вам штеди новац јер купујете по цени на велико, и додатно, сада када имате резервног материјала, можете да одржите цене својих производа јер нећете трошити додатно на материјал који ће наставити да поскупљује.

6. Правите дугорочне уговоре са добављачима

Ово је најбољи начин за победу над инфлацијом. С обзиром да већина произвођача сировина и основних производа бира да подигне цене током инфлације, покушајте да са њима остварите дугорочне уговоре са фиксном ценом . Поставите своје услове, разговарајте са више њих и одаберите опцију која вам се највише исплати.


Ако у овоме успете, заштитићете своју фирму на дужи временски период и моћи ћете да доносите мање изнуђене одлуке. Када под контролом имате цене сировина, имаћете и контролу над ценом производње. Ово ће вам омогућити да задржите маржу без подизања цена.

7. Увећајте број извора прихода

Креирање нових производа и ширење понуде је само један од начина да зарађујете из више извора. Даље, ако имате само физичку продавницу, размислите и о покретању онлајн продавнице . Многе фирме су учиниле баш то током пандемије. 


На крају, покрените додатну линију производа који се довољно разликују од оних које имате и понудите их истој публици. Наравно, добро истражите своје купце и сазнајте шта им је потребно и на шта би потрошили новац без обзира на смањену куповну моћ

Особине успешних власника малих предузећа

Инфлација је потпуно природна ствар, увек је присутна (што је добро и непходно за економију) и расте периодично током великих промена у свету, али се пре или касније ставља под контролу. 


За власнике малих предузећа јесте јако битно да умеју да се адаптирају на растућу инфлацију, али је судбина њихових фирми заправо много више условљена одређеним особинама које они као људи и бизнисмени поседују. 


Дакле, за стварање и одржавање малог бизниса који добро послује и константно расте, неопходна је комбинација следећих особина :

  • Приступачност и транспарентност
  • Спремност за промену и напредак
  • Спремност за ризик
  • Независност
  • Самопоуздање
  • Способност да препознате тренутак за одмор
  • Посвећеност и истрајност
  • Управљање буџетом
  • Препознавање приоритета
  • Способност сагледавања ширег контекста

Да ли је маркетинг неопходан током инфлације?

Од маркетинга се не треба никада одустати , без обзира на висину инфлације или друге спољашње факторе који могу да утичу на пословање. Маркетинг је кључна ствар за опстанак и раст вашег предузећа , битно је само да одаберете исплативе канале за оглашавање. 


Можете се рекламирати на радију, телевизији, на билбордима у граду. Овим традиционалним оглашавањем ћете свакако остварити резултате, али нећете моћи да контролишете потрошњу буџета за оглашавање.


Као што је већ поменуто, током растуће инфлације неопходно је смањити све трошкове који нису есенцијални , тако да је онлајн оглашавање добар потез у том правцу . Оглашавање на интернету вам омогућује да пратите потрошњу сваког уложеног динара и тачно знате колико је одређена кампања или канал оглашавања исплатив.

Инфлација и онлајн оглашавање

Онлајн оглашавање није имуно на инфлацију и одређене промене се дешавају и у том аспекту маркетинга. 


Ако сте неко ко већ рекламира или планира да рекламира производе или услуге путем платформи Google Ads  или Meta Ads, требало би да имате у виду најновије трендове у понашању потрошача и власника фирми током растуће инфлације:


Током сваке растуће инфлације, многи маркетари делују из позиције страха и смањују буџете за оглашавање је сматрају да ће купци трошити мање. Наравно, подаци недвосмислено кажу да то није тачно, те је то одлична прилика да освојите већи део тржишта и нове купце јер ће се многи ваши конкуренти повући и отворити вам овај простор.


Даље, током кризних периода као што је била пандемија, а и сада током текуће инфлације, јасно се види да људи проводе више времена на својим телефонима читајући вести, а баш ти сајтови су места где ће се ваше рекламе приказивати. Искористите ситуацију у своју корист.


Дакле, мање конкурената који се оглашавају значи већи простор за ваше рекламе . Огласи ваших производа и услуга ће се приказивати чешће и по бољим ценама у односу на стање када су активни сви конкуренти.


Наравно, није баш тако једноставно. 


Конкуренција и ваши трошкови су само једна страна медаље. За успешну борбу против инфлације је потребно да знате и понашање купаца . Њихово понашање заправо највише утиче на ваш профит и трошкове који се тичу онлајн оглашавања.

Утицај инфлације на потрошњу кампања онлајн оглашавања:

  • Потенцијални купци теже доносе одлуку о куповини
  • Потрошачи мењају своје приоритете и куповне навике
  • Стопа куповина се највероватније смањује
  • Клик на рекламу највероватније поскупљује
  • Можда ћете морати да поново дефинишете циљну публику
  • Рекламирање луксузних производа можда није добра идеја
  • Неопходно је да се оглашавате само кроз исплативе маркетинг канале

Кораци за прилагођавање маркетинг стратегије растућој инфлацији:

  • Понудите купцима лак и брз начин плаћања
  • Издвојите свој бренд од других и не идите за масом
  • Покрените програме лојалности, понудите награде верним купцима
  • Направите пакете производа или услуга које нуде већу вредност 
  • Немојте доносити одлуке на основу претпоставки, баратајте подацима и чињеницама

Крајња линија

Тачан рецепт за превазилажење растуће инфлације не постоји. То генијално решење вам не могу дати ни продати ни највећи стручњаци из области економије. 


Инфлација се дешава као последица многих фактора и исто тако њено трајање зависи од понашања свих нас. Глобални економски систем је веома комплексан и једноставан одговор за спас од инфлације не постоји. 


Већ је речено да је инфлација спољашњи фактор на који ви као власник малог предузећа не можете да утичете, али можете да утичете на многе ствари унутар своје фирме. Зато крените корак по корак, не повлачите се, већ крените у акцију и прилагођавање. 


Срећно!